سلام ، به سایت بهین انرژی خوش آمدید.

چیلر چیست؟

چیلر چیست؟

.

چیلر چیست و چگونه کار میکند؟

چیلر یک سیستم تبرید است که با استفاده از مایع خنک کننده ( معمولا اب )، گرما را از یک فرایند یا یک فضا جذب کرده و به محیط دیگر منتقل میکند . چیلر ها برای تهویه مطبوع، سرمایش فرایندی، خنک کاری دستگاه ها و تجهیزات صنعتی و غیره کاربرد دارد . جیلر ها از نظر نوع عملکرد، به دو دسته اصلی تقسیم میشوند : چیلر های تراکمی و چیلر های جذبی

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر های تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی، یک مایع خنک کننده ( مبرد ) را در یک سیکل تراکمی – تبخیری گردانده و با انتقال گرما از اب داخل اواپراتور ( مبدل حرارتی ) اب را خنک کرده و به سیستم های تهویه مطبوع یا صنعتی متصل میکنند . چیلر های تراکمی از چهار قسمت اصلی تشکیل شده اند : اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و واحد انبساط . در اواپراتور، مبرد با فشار و دمای پایین به صورت بخار وجود دارد و با گرفتن گرما از اب، اب را خنک میکند . در کمپرسور، بخار مبرد بافشار بالا و دمای بالا فشرده میشود . در کندانسور، بخار مبرد با انتقال گرما به هوا یا اب، به صورت مایع تراکم میابد . در واحد انبساط، مایع مبرد باکاهش فشار و دما، دوباره به اواپراتور برمیگردد و این سیکل تکرار می شود .

چیلر جذبی چیست؟

چیلر های جذبی با استفاده از انرژی حرارتی، یک مایع خنک کننده ( معمولا اب ) را در یک سیکل جذبی – تبخیری گردانده و با ایجاد خلاء و کاهش دمای تبخیر مبرد، اب را خنک کرده و به سیستم های تهویه مطبوع یا صنعتی متصل میکنند . چیلر های جذبی از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند : اواپراتور، ژنراتور و اب سوربر . در اواپراتور، مبرد با فشار ودمای پایین به صورت بخار وجود دارد و با گرفتن گرما از اب، اب را خنک میکند . در ژنراتور بخار مبرد با انرژی حرارتی ( مثلا بخار اب، گاز طبیعی ، انرژی خورشیدی و غیره )، از ماده جاذب ( مثلا ابلیمو ، برومید لیتیوم و غیره ) جدا میشود . در ابسوربر، ماده جاذب با جذب بخار مبرد باعث ایجاد خلاء و کاهش دمای تبخیر مبرد میشود . بخار مبرد از ژنراتور به ابسوربر و از ابسوربر به اوا پراتور منتقل میشود و این سیکل تکرار میشود .

 

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.